tisdag, april 07, 2009

En annorlunda gravplats

I parken Xcaret i Mexico fanns det en gravplats på en stor kulle.
Den var uppbyggd så att man gick upp som i en spiral mot toppen, förbi alla 365 gravarna. En för varje dag på året.

När jag begravs vill jag också ha en så personlig, färgglad och fin grav som alla dessa. Hellre påminnas om det glada livet än sörja döden med en grå stenklump! Jag har fritt försökt översätta vad det står på min knaggliga spanska.

Här vilar Clemente Gallo Ugalde, "gallo" betyder tupp på spanska. Föddes 1950, dog 1997, sen står det nåt i stil med "och aldrig sa jag fromt.. detta är min tupp" (Någon som kan översätta denna? Ganska klurig!)

Här vilar Juan Pech - "Fiskaren". Står ungefär: "Här ligger någon vars namn står skrivet i havet. Minns kärlekfullt din siren".

Här vilar Leon Corona 1941-2001.
Självklart är hans grav gjord av Cororna-kapsyler!

Här vilar någon som heter Miguelin (neeestan som michelin!) Sedan står det något om "en sista milstolpe".

Juan Diego Camino 1923-1977. "En god man hittar sitt land där han är" (typ?)

Detta är min favorit. Den korsfäste rörmokarmannen. Här vilar Enrique Hermes 1958-2003 och det står: "Han var en bra pappa, en bra rörmokare och en dålig elektriker". Gissa hur han dog? :)

Maria Elena Canul Vargas 1937-1990. Det står nånting om att sova för evigt.

Toni Garrik 1920-2004. Gissar att han var clown till yrket. Det står "Om de grät... så var det av skratt".

Denna graven var bara väldigt fin och detaljrik. Föreställande en slags kyrka tror jag.

Denna var också himla tjusig. Torn byggda av blåa glasflaskor.

Eller den här - helt gjord av vackra snäckor!
Det står ungefär: "Jag saknar din famn och dina händer när de gjorde slott i sanden"

Hur fint som helst! Gravar som gör en lycklig, det är nåt det.

3 kommentarer:

Jessica sa...

Men å vilka fina. Jag läste om en gravplats som var fylld av humor..på en sten stod det typ "Jag sa ju att jag hade ont" o på en annan hade frun skrivit.."Nu vet jag iaf vart han håller hus på nätterna"

Linda sa...

Dom var ju hur fina som helst. Ni verkar minst sagt haft en härlig semester och hunnit med massa annat än bara sola och bada :)

Anonym sa...

vad fint...så personligt..tänk om det kunnat vara så här också..istället för alla grå deprimerande stenar.