måndag, februari 18, 2008

Brödbak

Igår bakade jag bröd. Husligt värre! Nybakat bröd är ju helt underbart (bröd är nog för övrigt det bästa jag vet, det är därför jag älskar frukost så himla mycket), så därför blev jag nyfiken på finax brödmix där man bara tillsätter vatten och ändå får en god och nyttig nybakad limpa.Det var lika enkelt som det låter, men det tar ju ändå sin lilla tid eftersom degen måste jäsa i samman lagt en timme och sedan vara i ugnen ytterligare en halvtimme. Men gott blev det och jag kalasade med granatäppelmarmelad , ost och ett av favoritteerna med toffe och safflorblommar. Annars är här nedan recept på ett JÄTTEGOTT bröd som jag bakat några gånger i vinter:Bakas ut direkt och behöver inte jäsa - gott och saftigt i flera dagar! En energibomb i brödform. Prova!

5 kommentarer:

Annika sa...

Kan inte jag få komma och bo hos dig? Jag skulle verkligen älska att få nybakt bröd på morgonen. Så kan jag passa på att låna lite ur din garderob också när jag ändå är där. Vad säger du? ;)

Stila sa...

SJÄLVKLART Annika! Du är välkommen att bo hos mig närhelst du är nere i skåneland!

Anonym sa...

Jag har också ett bra recept på bröd i min matblogg, kika gärna!
Det här Hurtbullebrödet verkar finfint, det ska testas. Men utan nötter (sambon är allergisk) och utan russin dock...

Konsultpappan sa...

Min kärlek är bakperiodare. Ibland snöar hon in på något bakverk och arbetar sig sedan igenom alla recept hon hittar. Det är lite märkligt, nästan fetishartat.

Ett tag var det olika varianter av scones.

Just nu är det muffins. Hon hämtar recept från dagensmuffin.se

De senaste fyra dagarna har jag fått äta tre olika sorters muffins. Jag är nästan rädd för att komma hem igenom dörren. Lyckligt förväntansfull, och lite rädd att hon slagit över och börjat experimentera med blåbär/sardin-muffins i brist på recept.

Stila sa...

Konsultpappan: Dagens muffin är så bra! Vilken lyckost du är som har en bakande kärlek!