lördag, juni 16, 2007

Långweekend bokad!

Nu är minisemestern i juni bokad! På onsdag drar jag och tre tjejkompisar till Barcelona och är borta till söndag. Vi köpte billiga flygbiljetter från Ryanair och ska bo på hostel för 220 kr natten (inkl. frukost). Ska bli så kul!

Det krävs lite förberedelser nu innan, dels med att planera dagarna med bästa stranden, shoppingen, festen och andra aktiviteter, och dels med att packa. Vi avbokade nämligen bagaget för att spara pengar, så det enda vi får ha med är 10 kg handbagage. Så det gäller att packa smart, och att lämna plats för alla shoppingfynd! Blir till att ha på sig fyra lager kläder när vi flyger, haha!

Tips på bästa shoppingen, festen och sevärdheterna i Barcelona tas tacksamt emot!

Frågan är nu vilken av mina ihopkomponerade "beachstyles" jag ska ta med mig..? (det finns ju tyvärr bara plats för en!)
Vad tycker ni?

24 kommentarer:

Anonym sa...

Det finns mycket konst i Barcelona. Både museer med Dali och Picasso men även coola smågallerier och härlig gatukonst. Om man gillar sånt.

Anonym sa...

låter verkligen fantastiskt kul!!

Anonym sa...

älskade nr 3!!

Anonym sa...

åhh vad roligt.. men det första som slog mig är hur ni skall göra med schampoo etc då man inte får ha vätska med sig som handbagage.. men det kanske är en mindre bagatell =)

Stila sa...

Anonym: Man får ha vätska med sig om behållarna de ligger i inte övrstiger 100 ml, och alla behållare ska få plats i en enlitersplastpåse. Så det blir reseförpackningar för hela slanten!

Anonym sa...

Jag tycker du är allra snyggast i den retro utstyrseln! Värst vad du är fotogenisk föressten.

j sa...

Barcelona är verkligen en underbar stad! En tur till la strada familia är ju ett måste. Liksom las ramblas, huvudgatan inne i stadskärnan. Vi besökte även en park med konst som Gaudí gjort. Mycket vacker promenadstråk och fin konst! Shoppingen är underbar, hur många roliga små butiker som helst!

Keers. sa...

Åh, vad mysigt att åka iväg med tjejkompisarna! :)

Anonym sa...

Det där låter som en toppenresa =) Hoppas ni får det underbart kul där borta i värmen(?)

Anonym sa...

ni kan ju köpa en schampooflaska var där nere o dela på den o sen slänga?
men iaf :P skulle vara kul o se hur du löser packningen, typ lista o sådär. ja behöver nämligen lära mig sådant.
va kostar allting tillsammans förresten? o vart har du hittat de billiga resorna/hotellet? vilken sida? ja försöker nämligen övertala mina vänner till en liknande resa men behöver lite mer underlag först :P

Konsultpappan sa...

Jag är jämt i Barcelona. Antingen som layover på vägen ut ur Europa, eller som vätskestopp inför en veckas klättring i Andorra.

På Taller de Tapas hittar du härlig middagsmat och dryck. http://www.tallerdetapas.com/

Om du vill äta mer på stående fot rekommenderar jag plockepinnbarerna i Born-distriktet norr om Ramblan. Där äter du ljuvliga småmackor med allt möjligt gott på, och betalar ca en euro per tandpetare du samlar på dig (varje macka har en tandpetare nerstucken i sig - tillit är en naturlig grej på dessa barer).

Ha det riktigt kul!

Anonym sa...

Åh, vad kul! Jag bodde i Barcelona i höstas och shit vad jag saknar den staden. Det måste bli et återresa snart. =) Festandet är hur bra som helst och det finns fler klubbar än du kan räkna..

Anonym sa...

Hej! Jag åkte precis till barcelona med ryanair, är ni verkligen säkra på att ni inte får ha med er bagage? för det dom nämner om att betala för bagage gäller fr o m nån gång i oktober. innan dess får man ha bagage kostnadsfritt, det enda som kostar är extra bagage. Jag var också osäker på detta när jag bokade min bijett men jag fick ta med mig bagage (15 kg) utan extra kostnad. annars tyckte jag att gaudi-byggnaderna, sagrada familia in particular, skijlde sig från allt jag sett tidigare. ha en underbar semester!

Stila sa...

Nina: Jo, vi får väl se om en sådan kommer upp...:) Svaren på dina frågor finns redan i länkarna i inlägget. Ryanair hade billiga biljetter och på hostels.com är det enkelt att söka billigt boende! Lycka till med att övertala kompisarna!

Konsultpappan: Åh, härlig livsstil. Tack för tipsen!

Emy: Någon särskild klubb du kan rekommendera?

Kajsa: Tack för tipsen! När jag bokade biljetter fick man välja hur många väskor man ville ha. En väska (a 15 kg) kostade typ 150 kr. Endast 0 väskor var gratis. 150 kr är ju en struntsumma egentligen, men många bäckar små! Ska man resa budget kan man lika gärna göra det ordentligt!

Anonym sa...

Sagrada Familia är verkligen helt fantastisk, likaså Gaudis andra byggnader. Liknar inte någonting annat!
Vi åt supergoda tapas (fast lite åt skandinaviska hållet, typ rökt lax etc), ostron och champagne på Vildsvin, en restaurang i Gotiska kvarteren. Gick dit två kvällar i rad för att det var så bra :-)

Sedan måste ni även ta er upp på Tibidabo (kan åka funicular men man kan även gå) - vid slutstationen finns (bredvid andra dyrare barer) en billig enkel uteservering/bar där man kan sitta och dricka ett glas vin och se ut över hela Barcelona!

Anonym sa...

handbagaget på 10kg väger de aldrig.. packa på dig så mycket du orkar bära! =)

Sunflower sa...

Jag skulle ta med mig outfit nr tre för den kan passa både dagen, på stranden och på kvällen. :) Hoppas du får det kul för Barcelona är kul!

Anonym sa...

3,8 & 9 är superläckra.

Anonym sa...

Barcelona var ingen höjdar shoppingstad om jag får säga mitt. Men passieg de gracia (tror det stavas så) var den bästa gatan och annars ska du gå så långt bort som möjligt från de riktiga turistgatorna för det är där alla fina butiker ligger. Missa inte havet! Ha det så bra kramar Elin

Anonym sa...

la sagrada familia och park guey (stavning) är fina sevärdheter!

Anonym sa...

Åh, vad underbart roligt det låter med en weekend med vännerna! :) Vad kostade resan totalt? Är det billigt nog så kanske jag också kan övertala mina vänner till något liknande :p Kram!

Anonym sa...

Det låter underbart! På en kort och billig resa kan man koncentrera så mycket härligt ... Men precis som några innan mig har frågat, så undrar jag hur mkt resan kostade totalt? Är nämligen lite sugen själv ...

Stila sa...

Anna Maria och Cecilia: Biljetterna kostade 199 kr dit, 299 kr hem, men med skatter och avgifter så blev det ca 950 kr totalt för resan. (Då valde vi ingen försäkring och inget bagage). Hostelet kostar alltså ca 220 per natt (inkl frukost), så med resa och fyra nätter blev det allt som allt ca 1800 kr.

Stila sa...

Jaa, å tack för alla tips förresten! Superbra:)