fredag, maj 11, 2007

Högkonjunktur förklaring till vårens minikorta mode?

Titta vad jag hittade på Nationalencyklopedien när jag sökte på mode:

"Högkonjunktur resp. lågkonjunktur påverkar i hög grad modet, liksom skiftande ideal vad gäller såväl politik som estetik och etik. Vid en högkonjunktur tenderar tygmängden i plaggen att minska. Kroppens naturliga former framhävs samtidigt som skillnaden mellan mannens och kvinnans dräkt blir otydligare. En viss förkärlek för barnsliga element i klädedräkten kan också förekomma. Motsatsen, dvs. större tygmängd, överdrivet accentuerade kroppsformer, påtaglig skillnad mellan mans- och kvinnodräkt samt ökat antal plagg och längre kjolar är typiska modetecken vid en lågkonjunktur, då även ett nostalgiskt sökande efter gångna stilideal är framträdande."

Haha, är det verkligen så? Det har jag aldrig tänkt på!Danska Freja Beha Erichsen i minikort mode på Pradas vårvisning.

9 kommentarer:

Christa sa...

Detdär kan väl inte stämma. Hur i allsina dar skulle högkonjuktur påverka att vi klär oss i kortkort etc. Kan inte tro det :D Är der bevisat på något sätt?

Stila sa...

Åsikten: Nä, det låter väldigt konstigt - det var därför jag var tvungen att ta upp det! Jag vet inte om det är bevisat, men jag menar, nationalencyklopedien känns ju som en rätt seriös källa - eller hur? Antagligen har de kunnat se ett samband när man tittat bakåt i tiden på mode och konjukturer.

Anonym sa...

haha visste jag redan!

Anonym sa...

Jag har hört det där förut, tror faktiskt att det kan stämma.. Att det influerar lite, inte att man tänker på det direkt men mer indirekt att man inte märker att det påverkar en.

Anonym sa...

Jag har också hört eller läst det innan. Stämmer säkert. :)

Camilla sa...

Det finns en doktosavhandling om detta samband, skriven av Rudolf Broby-Johansen. Jag skrev kort om det i höstas och nämnde det i min magisteruppsats. Konsthistorikern Broby-Johansen är ganska känd inom modevetenskap. Han skriver bra och tar ofta upp väldigt intressanta perspektiv inom mode- och dräkthistorien. Så jo, det är bevisat, även om det bara är spekulationer.

Sabine sa...

Nämrn vad konstigt... Känner mig dock tveksam till det men det är ju NE. Dom får ju inte ljuga..

Stila sa...

Camilla: Klart att du skulle veta hur det låg till! Din kunskaper imponerar alltid lika mycket!

Camilla sa...

Haha... Ja, jag är ju gammal och vis, snart 25 och allt... ;)