fredag, april 27, 2007

Min fredag

Min strukturerade fredag blev allt annat än planerat. Tanken var att jag effektivt skulle få hemtentan gjord, genom att utnyttja dygnets timmar totalt. Men icke...


Jag steg upp 05.30
(tidigare än på säkert fem år) för att sitta på tåget klockan 07.00. Timmen på tåget surplade jag pressbyrånkaffe, läste metro och tjuvlyssnade på folk.






Väl framme i Älmhult blev jag invisad i ett litet rum där jag fick byta om och vänta på tagning. Då lekte jag med kameran och provade kläder en stund.


Filminspelningen var kul, men tro inte att det var nåt glammigt modelljobb. Med mittenhalvan av mig med på bild fick jag hoppa upp på ett skrivbord, låtsasprata i telefon och anteckna ett nummer. Fler gånger i fyra vinklar. Galet så mycket människor det går åt i en så liten produktion - typ fjorton pers! För trovärdighetens skull diskuterade jag gratängrecept med producenten under tagningarna. Filmen kommer (kanske) att visas på skärmar i varuhusen.


Jag lyckades såklart tajma
in dagens enda tvåtimmars-glapp i tågtidtabellen, men istället för att plugga gick jag - såklart - till IKEA-varuhuset. Jag åt köttbullar och köpte onödigt småplock som en badrumsmatta, diskborstar, handkräm och en bit tyg. Och älgpastan, icke att förglömma!




Väl hemma i Lund igen
(efter att jag somnat på tågresan hem) så begav jag mig till skolan för att möta upp med några kursare, men samtalen kretsade mest kring skvaller, valborg och suckar över skolångest.




Omotiverade som vi var
gav vi vid 17-tiden vika för det fina vädret och begav oss till Stortorgets uteservering. Efter förrvirring med bartendern om happy hour-erbjudande glassade vi ut i solen med fyra glas skumpa och en stor tapas-tallrik för 68 spänn (katshing!).


Efter ett par timmars spenderad tid där blev jag upplockad av Charlotta som drog mig vidare till &bar där tjejgänget samlades. Med lite förfriskningar och en underbar chevremacka innanför västen blev det vid halv tolv-tiden dags att gå hemåt.

Resultatet? Jag har gått runt med en 25 kg tung väska i 17 timmar (varav halva dagen i dessa) och inte fått mer en fyra rader skrivna. Nu måste jag till skolan imorgon. En lördag. Innan jobbet. Suck! Men oj vilken underbar dag jag har haft!

8 kommentarer:

Tillvaron sa...

Vilken kanondag! Hamnade själv också på Stortorgets uteservering igår eftermiddag, kan det bli bättre? Så mycket folk! Väntar med spänning på att kanske se dig på IKEAs skärmar ;)

Anonym sa...

va underhållande du skriver!

Anonym sa...

killershoes

Johanna sa...

Det känns så bra att skjuta upp saker lite grann bara men sedan kommer ångesten! Men oftast är det ju faktiskt värt det....

Konsultpappan sa...

Jag känner igen det där.
IKEA började anlita mig för ett par år sedan, och jag lyckas alltid tajma möten eller workshops så jag har det där tvåtimmarsglappet innan tågen går hem igen. Värdelöst.
Ofta sätter jag mig i ett hörn av IoS-kontoret med laptopen i knät och ser ett par avsnitt av någon serie.

Nuförtiden brukar jag försöka styra om mötena till deras goa kontor i Helsingborg. DÄR är kul!

Anonym sa...

vi är bäst

Sabine sa...

Händelserik dag är ju bara förnamnet. Men skönt med lite öl som avslappning!

Stila sa...

Sabine: Hur visste du att jag drack öl..? haha:)