tisdag, februari 27, 2007

Åre

Hade verkligen en supervecka i Åre med pappa och syskonen. Har inte skrattat och tramsat så mycket på länge!
Jag och lillasyster susade runt på snowblades. Så himla kul! Och så mycket roligare att åka med i skogen och i djup snö. Vi gjorde tabben att dra med pappa nerför den till hälften opistade, avstängda VM-backen "Störtloppet". Haha, det var inte lika lätt med två meter långa skidor!


Bästa åken: Ovan nämnda backe. Vi smet in under staketet och åkte ensamma på världens bästa nysnöade, nypistade, ouppåkta svart/röda backe. Urhärligt! "Skogis" och "Dreampark" kommer tätt därefter.

Värsta vurpan: Pappas totala poff in i en med snömaskinen nygjord grötmjuk liten snökulle. Det gick inte att åka upp för den, bara rakt in i den. Hahaha.



Fjolligaste skadan: Jag bröt min nagel! (När jag stressade ut ur sittliften eftersom pappa inte han med) Det kom blod! Aaj.

Läskigaste skadan: Pappa förfrös sin näsan! Den blev helt vit! haha (näsan överlevde)

Bästa maten: Den superba frukostbuffén - shit vad vi åt! Största gastronomiska upplevelsen på länge var dock på restaurangen TT's vid torget. Himmel, vad gott det var!

Bästa kvällsnöjet: Trots att vi bodde på Dippan ("Åres hetaste after-ski") så blev det med tanke på sällskapet inte så mycket party. Men bastubadet i Sauna-world på Holiday Club var oerhört skönt och spel-kvällarna väldigt mysiga:)



Om Åre generellt: Att det varit VM och att Åre har varit årets tillväxtkommun är ju verkligen något som märks. Backar och liftsystem är bra, och det var inga köer alls förrän den sista helgen. Byn har utvecklats och där finns mängder med brillianta restauranger och söta små shoppar.
Jag har hört kritik att Åre förlorat sin "fjällcharm" och gått mer mot Aspen-style, då hela Stureplan flyttar dit för att vinterpartaja. Att kedjor som Max, VeroModa, Stadium och det enorma hotell- och nöjeskomplexet Holiday Club etablerat sig kan ju också förstärka det intrycket. Men champange-sprutande brats var inget jag fick erfara (jag var ju å andra sidan inte "ute" heller) och resten tycker jag är välkommet. Att en skidresa får mer att erbjuda utöver själva skidåkandet är bara skoj tycker jag!

7 kommentarer:

Sara sa...

lyckost dig som varit i åre! jag jobbade och bodde där förra vintern och åre är enligt mig underbart! verkar som om du haft en kanonbra vecka!

Maria - FashionFame sa...

ååh verkar som att du haft det helt underbart :D, var faktiskt lite kul o läsa om fjolligaste skadan för trodde de va ngt allvarligt...o din stackars pappa hihi den överlevde iaf :D!

Stila sa...

Sara: Ja, jag gillar också åre! Det var en supermysig vecka indeed.

maria: Haha, jag det var lite komiska skador faktiskt, haha:)

Annika sa...

Ah, låter härligt med massa skidåkning, dock stödjer jag inte ditt blades-åkande. Nej fy, riktiga skidor ska det vara! ;)
Trevligt att backarna var bra under er vecka. När jag var där förra året var det fan inte en backe som var bra pistad, bara is överallt.

Stila sa...

Annika: Men varför det? Ärligt talat fattar jag inte skillnaden, mer än att vanliga skidor går lite fortare och att det är lättare att åka "trångt" med snowblades.
Det var en hel del is på backarna i år också, vi var ju på en avstängd backe. Jag hatar is, jag blir så himla rädd och tappar all kontroll!

Anonym sa...

Fasiken vilka sjyssta bilder du fick!!! Ser lika underbart ut som det är där uppe, var själv dit över nyår ;-D Får man fråga vad du har för kamera?

Stila sa...

mjuk: Tack:) Jag har en Sony digitalkamera som jag är nöjd med. Tror den heter nåt med Cybershot (DSC-W5?), det är 5,1 megapixlar. Den kanske inte är bäst, men bättre än många andra!