lördag, mars 21, 2009

En hyllning till Nöjesguiden








Bara för att det är Sveriges bästa tidning i sin klass. Älskvärd indeed! Och jag gillar den nog ännu lite mer sedan Margret Altladottir tog över som chefredaktör. Hennes blogg finns i min länklista.









Nytt nummer ute nu med härliga Björn Ranelid, intervjuad av Alex Schulman. Var på poeternas estrad på AF för någon månad sedan och lyssnade live på hans "ranelidska" - extremt imponerande. Han talar som om han citerar dikter på löpande band. Han är genomgod och har en fantastisk moral, men jag förstår hur det sticker jantelagsfolket i ögonen när han påstår sig vara ödmjuk. Citat Ranelid:

"Om jag är så uppblåst, varför lägger jag tid på att vara mentor till andra? Jag har ställt upp för människor med sjukdomar. Gå in och titta på mina mejl om du vill! Du ska få se dem. Jag har ett par alkoholiserade människor som ringer mig, en av dem har jag räddat livet på. En finländare ringer mig, jag vet inte vem han är. Han säger: 'Jag vill bara höra dig prata i fem minuter.' Om jag vore så självgod så skulle jag väl berätta om det, skryta om det?"Det var överlag en hel del dubbelmoral i hans föredrag. Men han kommer undan med det. Han är väldigt mänsklig. Och en fullkomligt underbar karaktär!

Jag och Carl-Fredrik och ett par andra satt faktiskt kvar och fikade med honom ett tag efter föredraget. Han fortsatte att oavbrutet prata om sig själv hela tiden. Men fair enough, det var ju honom vi kommit för att lyssna på och det var en väldigt givande fikastund.

Vill du läsa artikeln på nätet finns den här. Och som sagt, han pratar rakt av som det är skrivet!

1 kommentar:

Anonym sa...

nä lova...han e en hemsk människa punkt slut

/jag heter david