måndag, maj 05, 2008

Ön

Så här ser det ut på mitt sommarställe. Huset delar vi med farmor, hennes barn och barnbarn (mina kusiner). Min farmor har fyra syskon, och varje "klan" har ett eller två hus på ön, plus att det finns ett antal gemensamma större samlingshus.På ön finns ingen elektricitet och inget rinnande vatten. Man lagar mat på gasspis, pumpar vatten, går på utedass, har levande ljus och tänder brasor.

De här blir till världens godaste små körsbär senare i sommar. Tack vare detta träd är jag en ypperlig trädklättrare!

I helgen var det röjardagar, då alla röjer och bygger med diverse projekt. Pappa, Allis och jag spikade fast en ny taknock och bytte takpannor på Grå Huset.

Vi äter gemensam lunch på ängen med udda stolar, bord och dukar. Lantcharm indeed.

Till kaffet fick vi nybakade kanelbullar. Vi har en konditor i släkten. Man tackar.

Detta är min farmors bror Johan (även kallad Pettson, av uppenbara skäl). Han är över 70 år. Han berättade att han börjat motionera. Hur då då? Jo, har sätter på en skiva med jazz, dansar runt i längenheten tills låten är slut, sedan springer han ner för trappuppgången och upp igen, sätter på en ny jazzlåt och dansar och upprepar samma procedur igen. Säg är det inte det bästa ni hört?

På kvällen spelade vi fotboll i gräset och fick blöta strumpor och skor.

Sedan grillade vi. Makalöst gott med en Newcastle till.

På kvällen ritade vi och grillade marshmallows i brasan medan pappa läste högt. Allis hade fina luellabollar som gav henne lockigt hår.

Nästa gång jag åker till ön blir i augusti, för en veckas utdragen lång kräftskiva med tio bästa vänner. Det blir fjärde året i rad och det är vad vi längtar till hela året.

[aj löv ön]


11 kommentarer:

trapid sa...

Å, det verkar alldeles underbart! Får nästan lite Bullerby-känsla av det hela :)

Anonym sa...

låter hur mysigt och härligt som helst...men varför vänta så långt som till augusti? inte dit i sommar nå´n gång?

kramar

Stila sa...

leia: Det är trist att jobba heltid sett till den begränsade semstern! Jag har tre veckor i sommar, två är uppbokade till roskilde och västervik och sista blir till ön. Hade jag kunnat hade jag varit där hela sommaren som jag var när jag var liten!

Joakim sa...

Fina bilder.. Min blogg börjat gå mot en humorblogg men jag har ingen aning om det är roligt ..?

Unknown sa...

gud så underbart. Vilken sammanhållning!

Och vilken fantastisk ö, underbart!
//http://humlisen.com

Annika sa...

Vad härligt att ha en helt egen ö.

Anonym sa...

Jag förstår att du lövar ön. Ni har det ju hur gött som helst.

Anonym sa...

mysiga bilder

Anonym sa...

fast jag tänker lite på den släkten i Män som hatar kvinnor.
Men jag är ändå fruktansvärt avundsjuk, allt lantligt i min släkt är sålt på grund av div. anledningar.

Stila sa...

Elly: Haha, joo förutom att det här är ett sommarställe för alla:)

Anonym sa...

Ååååh, underbart! Tack för att du visade dessa fina bilder!

Haha, det med jazzmotionen är verkligen det bästa jag hört!