tisdag, februari 12, 2008

Paj

Ikväll har jag lagat paj. Det är min favvorätt att göra, för det är så enkelt och så får man 4 lunchlådor som bonus. Toppenbra! Dessutom går det att göra på ingredienser som nästan alltid finns hemma. Receptfilosofin lyder "man tager vad man haver". Det går egentligen inte att göra fel, det mesta smakar bra ihop.

Så här gör jag min nyttiga pajdeg:
Drygt 3 dl mjöl (jag har lika delar av graham- och fullkornsmjöl, men man kan ta vad man har)
En stor klick kesella (har jag inte det brukar jag hälla i en skvätt filmjölk)
En rejäl sprutt Milda Culiness (typ 1 dl. Milda är nyttigare än vanligt smör, men ger ändå mycket smak)
Tre matskedar vatten och lite salt

Knåda ihop, bre ut i pajform och förgrädda i tio minuter på 225 grader.
Det här ger en bra grund till fyllningen:
3 ägg
Smaksatt cremefraiche (roligare än mjölk, lätt att variera och man slipper krydda!)

Vispas ihop.

Alternativ att fylla med:
Kött:
Tärnad skinka
Stekt köttfärs
Stekt kyckling
korv, fisk... vad du vill/har hemma

Grönsaker:
Broccoli (går bra att lägga i direkt från frysen)
Hackad färsk tomat
Spenat
Paprika, rödlök... vad du vill/har hemma

Annat mums:
Fetaost
Soltorkade tomater
Ädelost
Oliver... eller nåt, låt fantasin flöda!
Fördela jämnt ner i pajformen och häll över vispen.

Topping som funkar på allt:

1-2 skivade tomater
Riven ost (funkar bra att köpa färdigriven som man fryser in, ger en fin yta på pajen)

Strö över toppingen och grädda i ugnen i 25 minuter.

Ikväll hade jag massa ingredienser och kunde inte riktigt bestämma mig så jag slängde i lite av allt: Ägg, creme fraiche franska örter, tärnad skinka, fetaost, broccoli, hackad tomat och lite ost. Det blev mycket gott!

6 kommentarer:

Anonym sa...

Hej! Kul att du är tillbaka, och riktigt skoj med recept igen! Nu börjar det bli mer gamla Stila, härligt!

Anonym sa...

nu vet jag vad jag vill ha till middag:)

Annika sa...

Åh vad gott, nu blev jag hungrig trots att jag åt nyss.

Konsultpappan sa...

Paj är lysande.
Själv skall jag låtsasgrilla marshmallows med lillkillen över en fejk-DVD-eld på min laptop om en stund. Vi har slagit upp ett tält i mitt arbetsrum för att ha en picknick och hålla oss ur vägen när min kärlek skall ha sina bejbkompisar på tjejmiddag här hemma om en stund.

Moget.

Anonym sa...

Äsch.. du verkar inte få mina kommentarer. Självklart är jag girig på coctail! (äv om jag hade börjat sy på en Tingelingkostym..) Får Eric följa med?

Mary Lady Luck sa...

Nu vill jag äta paj ikväll :)