onsdag, januari 31, 2007

Värsta veckostarten

(Bild från min nya kalender)

Måndag:

Neråt: Vaknar av att telefonen ringer och vi får berättat för oss att det varit inbrott i Isaks café och försäkringen kommer inte att täcka förlusterna, eftersom en städare hade glömt att låsa dörren.
Uppåt: Jag fikar med Nina och Lisa, det var mysigt.
Neråt: Jag missar mitt träningspass (Jag som skulle börja träna i måndags!)

Tisdag:
Neråt: Går upp och hämtar posten. Har fått brev från försäkringskassan där det står att jag är återbetalningsskyldig på 3600 kr för bostadsbidrag jag fått under 2005.
Uppåt: Middag hemma i Borgeby. Provar pjäxor för jag, syskonen och pappa ska till Åre vecka 8, jippi!
Neråt: Blir penganojjig och går in på internetbanken för att kolla om mitt studiebidrag kommit in. Det har det men det är kraftigt reducerat - varför?

Onsdag:
Neråt: Vaknar med ap-ont i halsen
Mer neråt: Ringer CSN för att reda ut allt. Visar sig att jag har missförstått att studiebidraget är baserat på inkomst (jag trodde bara att inkomsten påverkade studielånen). Detta innebär att jag antingen måste jobba mindre (för att få fullt bidrag) eller få kraftigt minskat bidrag. Man är som student dömd till att vara fattig, man får inte tjäna pengar.
Mest neråt: Inser att detta missförstånd gör att studiebidragen jag fått under hösten måste betalas tillbaka för att jag tjänat för mycket på jobbet.

Jag är återbetalningsskyldig på ca 10 000 kr till CSN
....plus 3 600 kr till försäkringskassan.


Jag har typ 4000 på mitt konto.

Åh, suck.

21 kommentarer:

Maria - FashionFame sa...

Don't worry, det fixar sig allltid. Ush vad mkt negativt som hänt, hoppas det vänder snart!!! Kram

Anonym sa...

Då kom köpstoppet ganska lägligt ändå!? Fyy va tråkigt, men det löser sig som sagt... =)

Sabine sa...

Stackars! Studerar man SKA man vara fattig, det är tydligen bestämt så. Så orättvist! Speciellt om man har tur och får lite jobb på sidan om! Att spara till en resa eller något annat roligt är omöjligt. CSN vs Världen.

Sara sa...

ush - csn är oftast inget kul att ha att göra med. kämpa på, det vänder snart! (köp en triss kanske?)

Annika sa...

Fy fan vad surt..! Jobbigt när sånt där händer, men tänk positivt, humörkurvan kan ju inte hamna UNDER noll i alla fall! ;)

Stila sa...

Tack alla, snälla ni är! Jag försöker tänka positivt, det är faktiskt inget att göra åt saken, bara att infinna sig!

Och nä, precis annika, den kan ju inte hamna under noll, så lite gott humör har jag kvar att hänga fast vid!

Anonym sa...

Stor kram till dig och stor spark i ändan till CSN. Dom är ena riktiga surisar!

Anonym sa...

Nej, vad trist. Usch! :(
Men skulle inte det ändras, så man kunde få tjäna pengar (jobba) fast man studerar?

Anna sa...

Ja, CSN kan verkligen förstöra ens dag (eller studietid, beroende lite på hur man ser det ;)), du får se fram emot Åre!

Anonym sa...

usch, stackare :(
men du kommer klara dig, det löser sig :)

Mill sa...

Gah! Jobbigt! Hoppas att det ordnar sig. Du har i alla fall en väldigt fin kalender! kram

Kerstin sa...

Shit - vad jag blir sotis på din kalender :)

PS Supertrist med inbrottet.

Anonym sa...

Usch. Det där lät riktigt jobbigt!Men 4000 kr låter som väldigt mycket i min studentvärld iaf. Jag har typ 2600 kr kvar nu efter alla räkningar. Att vara student är verkligen inte kul :(

Anonym sa...

Åh så jobbigt! CSN kan verkligen vara snåriga, jag fick betala tillbaka 10 000 sist jag pluggade av samma orsak - för höga jobbinkomster. Skittrist, som du skrev är man dömd till att vara fattig.. Så tråkigt för dom som jobbar vitt..

Stila sa...

Tack för stöd allihopa!!

Anonym sa...

Neeej, stackare! Allt det på samma gång. Det är ju helt sjukt att csn inte tillåter att man tjänar en del pengar vid sidan om, det är väl bara BRA om man är så ambitiös att man klarar av att både plugga och jobba samtidigt för att dryga ut det tunna studielånet+bidraget lite.
Hoppas att det ordnar sig med pengarna och alltihop.

Anonym sa...

Stackare, jag vet hur det känns att ständigt kontrollera att ens inkomster inte blir för höga. Helt otroligt att csn egentligen uppmuntrar svartjobb när de har den löjligt låga gränsen. Uppmuntra istället flitiga studenter som du och jag =) att kepp on the good work med att kombinera studierna med jobb.

Anonym sa...

usch.. stackare.. lider me dig..

Anonym sa...

fy fan, vad dåligt det där är. bara för att man studerar så SKA man leva på svältgränsen. hoppas det vänder i alla fall!

Anonym sa...

Ja, det kommer absolut att fixa sig! Men ändå, stackars dig just nu!!

Stila sa...

Ja, eller hur! Det är bara att bita ihop och betala. Det finns liksom ändå inget att göra åt det så man får göra det bästa av situationen! Tack för er medlidande allihop!