måndag, december 04, 2006

Adventsmys





Söndagen blev en riktig pysseldag! Dagens outfit bestod av ett julrött förkläde. På dagen vandrade jag och mamsen runt på julmarknaderna, och sen blev det lusse och pepparkaksbak när jag kom hem.






Självklart så brände vi den första plåten, det måste man ju faktiskt göra.
Isak var inte nöjd med min insats. "Ska du sluta nu, eller? Dina lussebullar blir ju så jäkla fula!" Han är så söt. Kanske inte min starka sida, men man kan ju inte vara bra på allt. Isak var bra på både lussebullar och gulliga pepparkakor.


Men jag gjorde iaf uppskattade pepparkaksgrissinis (köp färdig pepparkaksdeg och rulla smala längder) med mumsig ädelostdip. Blanda:
• Ädelost (tex kvibille gräddädel)
• Lätt cremefraiche
• Lite peppar
... och dippa med grissinis. Supergott!


Senare på kvällen kom lite vänner hit och vi drack glögg och gjorde julkort ända in på småtimmarna. Myspys!
Charlotta, apelsiner med nejlikor och hemmapysslade julkort.

21 kommentarer:

Annika sa...

Aowh.. man blir alldeles glad och julig i själen.. Får jag också fira jul med dig? Ni verkar ha haft mysigast :)

Stila sa...

Annika: Haha, kul att sprida lite julstämning! Klart du får fira jul med mig. Anytime baby!

mimmi sa...

Shit vad du/ni är pyssliga! Måste ta till mig lite av din inspiration;)

Kerstin sa...

Åh, så himla mysigt det ser ut. Heja.

Anonym sa...

åh, vad mysigt. :] önskar att du var min mamma! ;D

Anonym sa...

Pyssligt värre , Tipset om pepparkaks pinnarna & ädelost ska genast testas. Den blandningen är så himla god!!

Anonym sa...

Oj oj jisses vad du är ambitiös och julmysig!! Hemmagjorda julkort! Hur grymt är inte det! Jag önskar jag hade tiden och orken! Heja heja dej!

Anonym sa...

Åh, vad mysigt, jag vill också julpyssla och dricka glögg med massa goda vänner!!!

fruitcocktail sa...

Men gud vad mycket härligt mys! Jag vill också ha julmys:)

j sa...

härligt med julmyyyyys!

Anonym sa...

Wow. Det var inte dåligt vad du pysslar =) Mäkta imponerad. Keep up the good work och tack för en superb blogg! Kram

Lisa sa...

Ooh, pysselkväll låter riktigt mysigt! Och pepparkaks-receptet låter riktigt gott, kanske får testas!

Anonym sa...

Pepparkaksgrissinis med ädelostdipp var ju bara det bästa tipset jag fått på länge, låter sjukt gott! Tack!

Sabine sa...

Jag tyckte i alla fall att dina lussebullar var skitsnygga! ;) Bakade bullar med min man förra veckan vilket bestod av att jag bakade och han tittade på...

Stila sa...

Mimmi: Jag är en riktigt pysselmaja, I know:)

Kerstin: Det var det! :)

Mikaela: Haha:)

Sheila: Jupp, gör det! Det är en liten annorlunda variant på den klassiska smakblandningen.

Catja: Tack, jag är sjukt stolt:) Egentligen har jag inte tiden (borde plugga!) men ork att pyssla har jag alltid!

Mjuk: Gör det, riktig kvalitetstid!

Fruitcocktail: Jaa mer mys åt folket!

Josefine: Jaaa meer myys!

Kajsa: Tack snälla du! Jag ska fortsätta i samma stil:)

Stila sa...

Lisa: Ja, det är både mysigt och gott, så prova du!

Sura tanten: Ja, det är en lite skojigare variant:) Varsågod!

Sabine: Haha, joo men det var ju inte jag som gjorde dem (eller jo degen gjorde jag, då stod även min man bara och tittade på) utan Isak. Jag stod bara för brännandet! haha

Anonym sa...

Shit vilken bra idé med pepparkaksgrissini! Det måste jag testa. Och vilken sötis till pojkvän du har :-)

Anonym sa...

Dina grissinis måste jag bara testa, verkar ju hur gott som helst! Kul idé! :)

Stila sa...

Malla och Em: Tycker absolut att ni ska testa! Det är supergott! :)

Anonym sa...

ÄNTLIGEN! tack för bilden. I feel like a celebrity! Lycka till med ditt smäckiga schema!
Lots of love

Stila sa...

CP: Dina initialer är så bra. Klart du fick vara med. nu är du kändis!