tisdag, oktober 24, 2006

Te och scones



Kom hem idag efter jobbet till en nystädad lägenhet, med myspysbelysning tänd och ljuvlig musik strömmande ur högtalarna (tack, världens underbaraste pojkvän!).




Sånt gör en lite extra motiverad till att mysa ännu mer, så lagom till Desperate Housewives (vilket bra avsnitt det var idag) så bakade jag scones och bryggde te som jag köpte idag på Kahls, "Gott och grönt"- grönt te med toffeebitar, safflorblommor samt arom av karamell och grädde. Mums!

Scones
4 dl mjöl
2 tsk bakpulver
1/2 tsk salt
50 gr smör
1,5 dl mjölk eller filmjölk

Gör så här: Sätt ugnen på 250°. Finfördela smöret och hacka samman det med mjöl, bakpulver och salt. Tillsätt mjölken och arbeta snabbt ihop till en deg. Dela den i två delar och lägg dem på en plåt med bakplåtspapper, utplattade till rundlar (ca 15 cm i diameter). Grädda mitt i ugnen ca 10 min. Låt dem svalna och ät sedan med ost och marmelad!

5 kommentarer:

Kerstin sa...

Jag älskar scones och té. Det bästa. Och jag ser att du har Filippa K-kopparna. De är så fina. Hoppas det smakade. Kram.

Anonym sa...

du har lika fina koppar som mig ;)

Anonym sa...

Gud vad gott, téet lät ju underbart! Addresser till återförsäljare?

Stila sa...

Moa: jaa, det var jättegott! Adresser till alla Kahls butiker finns på deras hemsida som är länkad i inlägget.

Har funderat på det där med färgen på länkarna, syns de dåligt?

Anonym sa...

Ja, länkarna syns lite dåligt. Kanske bättre att skriva www.kahls.se så syns det lättare att det är en länk.